Una película cubana de Realidad Virtual en Sundance

Tomen nota de esta noticia, y síganle la pista: el Festival de Sundance acaba de incluir en su sección New Frontier, integrada por un conjunto de materiales que ponen de manifiesto la sinergia establecida entre el cine tradicional, las vanguardias artísticas y el desarrollo incesante de las nuevas tecnologías, un filme cubano hecho con Realidad Virtual. Se trata de Bembé (2019), el cual ha sido dirigido por Marcos Louit y Patricia Díaz, y la colaboración de Andy Ruiz, Alain López, y Ernesto Collinet.

Me parece que es la primera vez que un festival cinematográfico de gran renombre toma en cuenta una producción nacional con estas características, lo cual confirma que más allá de nuestra isla ya está aconteciendo desde hace rato una revolución que obligará a repensar la dimensión del nuevo cine cubano, no solo en términos de contenidos y estrategias de producción, sino también pensándolo desde lo que hoy significa la imagen en movimiento en entornos cada vez menos susceptibles de ser etiquetados con referencias que pertenecen al siglo pasado.

Comparto con los amigos del blog algunas imágenes del filme, así como la noticia publicada en la página oficial del Festival. Verán que en la programación también aparece el corto cubano Pattaki (2018), de Everlane Moraes.

JAGB

2020 SUNDANCE FILM FESTIVAL: NEW FRONTIER LINEUP ANNOUNCED

Thursday, December 12th, 2019

Park City, UT — Sundance Institute spotlights work at the dynamic crossroads of film, art and technology with the New Frontier selections for the 2020 Sundance Film Festival, announced today. This curated collection of cutting-edge independent and experimental media works are by creators who are pushing artistic innovation across mediums that include rocket travel, biotech, facial recognition, mixed reality (MR), smartphone AR, underwater VR, game engines, big data, AI, the human archive, and innovative uses of SMS text & iPhone video capture. Programmers assembled a global slate of work from a mix of invitations and submissions to an open call for work earlier this year.

The 2020 edition of New Frontier returns to two dedicated venue spaces: New Frontier at The Ray and New Frontier Central, each of which host a variety of media installations, a VR Cinema, and panel discussions. New this year, New Frontier Central also houses the Biodigital Theatre, a cutting-edge presentation space that will feature a rotating schedule of large scale VR theatrical works including a feature-length livestream game telecast. Once again, New Frontier Central will feature lounge space for credential holders to meet and relax before and after experiencing the New Frontier program. New Frontier also breaks out into the wild with satellite projects in the pool at Festival Headquarters, AR dances to be discovered in various locations around Park City, and a nationwide “fugitive newscast” accessed at various sites around the festival, as well as at 11 art house theatres across the U.S., including The Belcourt Theatre (Nashville, Tenn.); Cinema Detroit; The Loft Cinema (Tucson, Arizona); Michigan Theater (Ann Arbor, Michigan); The Museum of Fine Arts (Houston, Texas), Nitehawk Cinema (Brooklyn, New York), Northwest Film Forum (Seattle, Washington), O Cinema (Miami, Florida), Parkway Theatre (Baltimore, Maryland), The State Theatre (Ann Arbor, Michigan) and Texas Theatre (Dallas, Texas).

Robert Redford, President and Founder of Sundance Institute, said, “Technology infuses most aspects of modern life — and is evolving at a historic pace. The New Frontier artists that we showcase are taking completely fresh and thoughtful approaches to how the newest technological formats engage with the ancient art of storytelling.”

Shari Frilot, Chief Curator, New Frontier, said “Powerful technologies now enable experiences that capture, replicate, and replace “the real.” But it is even more special when the human touch converges with technology, we are provoked to reach beyond what we know to be real and enter into unfamiliar terrain. This transcendence can shift who we believe ourselves to be, where our bodies begin and end, what we are to each other, and who we are ultimately capable of being. The 2020 edition of New Frontier stares down the fear of losing our neighborhoods, and losing ourselves, and reminds us that the future is now — and because the future is now, the future can be ours.” (para serguir leyendo, pinchar aquí)

Publicado el diciembre 18, 2019 en Uncategorized y etiquetado en . Guarda el enlace permanente. 1 comentario.

  1. Fantástico Juan Antonio así se rompe las fronteras Gracias por la información Cuídate Besitos Lola

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: